Miloš Kurovský
|
Miloš Kurovský se narodil 18.10.1924 v Ostravě. V mládí byl silně
ovlivněn filosofií (např. Kant, Hegel, Nietzche, Schopenhauer atd.), což se projevilo
v námětech jeho umělecké tvorby. Zájem o metafyziku našel své vyjádření i ve
sci-fi povídkách, které autor doplňoval vlastními ilustracemi. Literární tvorba
Miloše Kurovského nebyla určena k publikování, a proto zůstala známá pouze
úzkému okruhu jeho přátel.
Po válce v roce 1945 se přestěhoval do Prahy, kde se "na volné
noze" zabýval módním návrhářstvím a fotografií. Stále intenzívněji se
však věnoval výtvarné tvorbě (akty, krajiny - různé techniky, převážně olej).
Ovlivněn rodinnou tradicí (maminka aktivně malovala) se tak profiloval jeho budoucí
umělecký vývoj.
Koncem padesátých let se stěhuje z ateliéru v Čechově ulici do
ateliéru v Panské č. 7, kde v polovině 70. Let za pomoci přátel vyklízí sklepní
prostory a otevírá galerii, která se stala doslova legendární.
V té době již několik let používá ve výtvarné tvorbě výhradně pastel, ke
kterému se propracoval začátkem šedesátých let, a který nejlépe vyhovoval jeho
uměleckým snahám.
|
Šedesátá léta byla pro Miloše Kurovského
významným obdobím, kdy se dostává do povědomí kulturní veřejnosti doma i v
zahraničí. V roce 1964 zakládá v Dubrovníku "Mezinárodní sdružení
výtvarníků a literátů", jehož byl předsedou. Nejvýznamnějším počinem
tohoto sdružení bylo uspořádání společné výstavy "Ars Limites Ignorat"
v Bruselu. V druhé polovině 60. Let pravidelně vystavuje jako jeden z prvních
"pod širým nebem" ve Františkánské zahradě, v proluce u Národního
divadla a na Karlově mostě v Praze; tyto akce se těšily velkému zájmu veřejnosti i
sdělovacích prostředků. V lednu 1968 byl např. v televizi odvysílán dokument z
Františkánské zahrady "Lidi pojďte na malíře".
Začátkem 70. Let objevil novou techniku - kombinaci pastelu, veluru a
speciálního pojidla, která znamenala novou etapu v jeho tvorbě. Galerie v Panské byla
otevřena nejen pro umělcovy přátele, ale i pro širokou veřejnost. Zejména se zde
však scházeli přátelé hudebníci, které tvorba Miloše Kurovského inspirovala; tak
vznikly některé jazzové skladby, např. "Valčík pro Kurovského" od
Jiřího Válka, "Červené slunce" od Laca Decziho, suita "Ručně
malovaný obraz" od Karla Růžičky a "Jak se malují čerti" od Rudolfa
Daška. Docházelo tak k vzájemnému ovlivňování výtvarného a hudebního umění,
neboť i pro Miloše Kurovského znamená hudba silný inspirační zdroj.
|
|
|
V 70. A 80. Letech uspořádali přátelé a příznivci Miloše
Kurovského řadu neoficiálních výstav v zahraničí, např. v SRN (Bottrop, Wiesbaden),
Itálii (Basano de Grappa), USA (San Francisco), Novém Zélandu. Oficiální výstavy
prostřednictvím Artcentra proběhly pouze ve Stockholmu a v Západním Berlíně.
Doma Miloš Kurovský nevystavoval a
veřejnost se s jeho dílem mohla seznámit jen v "galerii za oknem" na Novém
Světě na Hradčanech, kam se M. Kurovský přestěhoval v roce 1978; první oficiální
výstava v ČR se konala až v říjnu 1993 v Ústavu makromolekulární chemie v Praze u
příležitosti 80. Narozenin akademika Wichterleho.
Od října 1994 tvořil v podkrovním ateliéru v Anenské ulici, kde
mj. pracoval i na výzdobě "Kaple kosmického vědomí" Paláce Unitaria.
|
|